Lars Karlsson vid Björkdalsgruvan

Hög slitstyrka och goda fyllningsegenskaper avgörande när Björkdalsgruvan valde Eslövs-skopan från Götene Ufo

När Björkdalsgruvan tre mil nordväst om Skellefteå investerade i en ny skopa valde de en Eslövs-skopa på 9,2 kubik från Fronteq. Skopan är specialutrustad med bland annat RaptorPlate-slitplåtar, Caterpillars tandsystem Cat Advansys och en utökad bredd.
– Eslövs-skopan är tålig, har en bra utformning, ger hög fyllnadsgrad och underhållet är enkelt. Vi behövde en slitstark skopa med lång livslängd och det har vi fått, berättar försteman Lars Karlsson vid Björkdalsgruvan.

Björkdalsgruvan ägs av bolaget Mandalay Resources sedan 2014 och har varit i drift ända sedan 1983. I underjordsgruvan bryts idag guld med en produktionstakt på cirka 1 miljon ton malm per år.

Eslövs-skopan som levererades under våren 2021 används på den stora och kraftfulla hjullastaren Cat 988K från 2019.
– Hjullastaren rullar 5500 timmar varje år, den är körs i princip dygnet runt och har gått cirka 12 000 timmar sedan den var ny, berättar Lars Karlsson.

Slitsamt arbete för skopan

Det huvudsakliga syftet för ekipaget är att bära malm från upplaget till krossen. Malmen är hård, aggressiv och innehåller mycket kvarts.
– Materialets egenskaper betyder att slitaget på tänder och skopbotten är hårt. Därför har vi höga krav på att skoporna vi använder måste vara extra slittåliga för att hålla i längden, säger Lars.

Rätt utformning ger bra fyllning

Björkdalsgruvan tog in flera offerter från olika tillverkare men valde Eslövsskopan.
– Vi fick bra rekommendationer om Götene Ufo som leverantör och Eslövsskopan är en högklassig skopa.

Dessutom var skopans utformning och egenskaper rätt för gruvans verksamhet.
– Vi såg tidigt att skopan passade våra behov. Den har en lång botten, stor öppning och optimal lutning mot skopbotten och baksvepet. Utformningen gör att malmen både rullar in och ut väldigt lätt när vi fyller och tömmer. Det gör att arbetet blir effektivt, att fyllningsgraden blir hög och körningen blir mer bränslesnål, förklarar Lars.

För att ytterligare optimera skopan valde Björkdalsgruvan i samarbete med Götene Ufo, numera Fronteq, att anpassa den. Som slitplåt har skopan RaptorPlate i botten, rasskyddet är förhöjt, bredden har ökats och Caterpillars eget tandsystem Cat Advansys har valts till.

Snabba och säkra tandbyten

– Vi ville ha Cat Advansys eftersom vi har det på vår andra skopa och systemet har stora fördelar. Byte av tänder går mycket snabbare och säkrare. Vi behöver inte längre stå och slå på tänderna för att få dem att lossna utan kan använda ett vanligt spärrskaft. Cat Advansys gör även att risken för skador och olyckor minskar eftersom alla byten är så skonsamma.

Hög slitstyrka med RaptorPlate

Med RaptorPlate i skopbotten ökar skopans tålighet markant vilket behövs i Björkdalsgruvans tuffa arbete.
– Skopan blir tyngre men livslängden och styrkan blir så mycket bättre. Den extra vikten uppvägs av hållbarheten med fler arbetstimmar, ökad livslängd, färre driftstopp och inga oplanerade stilleståndstimmar för service eller reparationer, berättar Lars Karlsson.

Ökad skopbredd sparar däck

En annan anpassning var att göra skopan bredare än vanligt.
– Genom att göra skopan några decimeter bredare så den täcker däcken minskar vi däckslitaget. När föraren kör in i högen och kommer långt in med det främre hjulparet är det lätt att materialet rasar in och skadar eller i värsta fall skär sönder däcken. Tack vare den bredare skopan kommer vi ifrån den risken, förklarar han.

Uppfyllt förväntningarna

Björkdalsgruvan har använt skopan under ett antal månader och förväntningarna har infriats.
– Götene har kunnat lösa våra behov och om jag sammanfattar våra första månader med skopan fungerar allt enligt våra förväntningar. Vi var ute efter en extremt tålig skopa med lång livslängd och rätt egenskaper och vi har fått det vi ville. Vi är mycket nöjda, säger Lars.

Bertil Carlsson Lycksele Siljum multiplog

Bertil Carlsson, Hägglunds Last & Schakt i Lycksele

Bertil Carlsson i Lycksele har kört maskiner i hela sitt liv. Han började redan som 13-åring att köra i sin pappas entreprenadföretag. I 35 år har han arbetat som maskinförare hos Hägglunds Last & Schakt och kör både hjullastare, grävmaskin, väghyvel och lastbil.
Lars Karlsson försteman vid Björkdalsgruvan

Lars Karlsson vid Björkdalsgruvan

När Björkdalsgruvan tre mil nordväst om Skellefteå investerade i en ny skopa valde de en Eslövs-skopa på 9,2 kubik från Götene Ufo. Lars Karlsson vid Björkdalsgruvan berättar att skopan är specialutrustad med bland annat RaptorPlate-slitplåtar, tandsystemet Cat Advansys och en utökad bredd.
Lundgrens schakt G-Lock och Götene Planeringsskopa

Pierre Lundgren på Lundgrens Schakt AB

Lundgrens Schakt uppskattar enkelheten och tryggheten med fästet G-Lock. När Pierre Lundgren, ägare av Lundgrens Schakt AB i Tidaholm fick uppdrag hos Veidekke var förutsättningen att grävmaskinen skulle vara utrustad med ett säkert redskapsfäste som uppfyller säkerhetskraven. Valet föll på Götenes nya fäste G-Lock.